Elak Akaun Dibekukan, Ini Cara Tukar Status Akaun Kanak-kanak TH Kepada Dewasa
CARA TUKAR AKAUN TABUNG HAJI KANAK-KANAK 18 TAHUN KEPADA AKAUN DEWASA
Lembaga Tabung Haji (TH) menyarankan kepada para pendeposit TH khususnya yang telah melebihi umur 18 tahun tetapi masih memegang Akaun Kanak-Kanak di bawah jagaan untuk bertukar status kepada Akaun Dewasa.
Pengarah Eksekutif Operasi, Mustakim Mohamad berkata, “Hampir 700 ribu pemegang Akaun Kanak-Kanak di TH yang melebihi umur 18 tahun telah dikenal pasti. Bermula 1 Disember 2021, pemegang Akaun Kanak-kanak yang telah menukar status akan mentadbir akaun masing-masing dengan sendirinya.
Apa Maksud Akaun TH Dibekukan?
Akaun Tabung Haji yang melebihi had umur kanak-kanak iaitu 18 tahun akan dibekukan daripada melakukan sebarang transaksi pengeluaran.
Selain itu, status link akaun di antara akaun penjaga di bank dan akaun kanak-kanak di TH akan terbatal serta pendaftaran haji juga tidak dapat dilakukan.
Walau bagaimanapun, akaun tersebut masih boleh menerima transaksi simpanan daripada semua saluran yang disediakan TH termasuklah di platform JomPay dan THiJARI.
TH mengambil langkah ini bagi memastikan semua akaun pendeposit yang mencapai 18 tahun diuruskan oleh pendeposit itu sendiri dan rekod maklumat serta biometrik pendeposit berumur 18 tahun tersebut dikemaskini.
Cara Tukar Status Akaun Tabung Haji Kanak-kanak Ke Akaun Dewasa
Ibu bapa dan penjaga yang mempunyai akaun di bawah jagaan bagi anak yang berumur 18 tahun ke atas perlu datang bersama anak tersebut ke kaunter cawangan TH yang berdekatan bagi menukar status akaun ke Akaun Dewasa.
Untuk makluman, semua kaunter TH dibuka setiap hari Isnin sehingga Jumaat.
Waktu operasi Isnin sehingga Khamis adalah dari jam 9.30 pagi hingga 1.00 petang dan Jumaat bermula jam 9.30 pagi hingga 12.15 petang.
Baca juga:
- Cara Buat Potongan Gaji Setiap Bulan Ke Tabung Haji (Direct Debit)
- Tak Payah Ke Kaunter, Ini Cara Simpan Duit Anak Ke Tabung Haji Tanpa Caj!
Maklumat Lanjut
Untuk sebarang pertanyaan berkaitan akaun atau sebarang perkhidmatan TH, orang ramai boleh merujuk di laman web rasmi, www.tabunghaji.gov.my atau terus menghubungi talian Khidmat Pelanggan (THCC) di 03-6207 1919.
Selain itu, adalah penting supaya para pendeposit memastikan akaun TH masing-masing dan dalam jagaan kekal berstatus aktif, untuk terus menikmati manfaat menyimpan di TH seperti, simpanan dijamin kerajaan, menerima agihan keuntungan, zakat ditunaikan, patuh syariah, dikecualikan cukai pendapatan dan boleh juga turut serta dalam pelbagai kempen yang dijalankan TH.
Pendeposit hanya perlu melakukan hanya satu transaksi simpanan atau pengeluaran bagi memastikan akaun TH anda kekal berstatus aktif.