Jumlah Bayaran BKM Fasa 4 & Tarikh Semakan Status
INFO BAYARAN BKM FASA 4
Kerajaan telah mengumumkan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) kepada B40 dan M40 yang terkesan dengan kos sara hidup yang memanfaatkan seramai 8.6 juta penerima dengan isi rumah menerima sehingga RM2,500 pada tahun ini.
Untuk BKM Fasa 4, setiap penerima BKM sedia ada bakal menerima sehingga RM900.
Sehingga September 2022, sebanyak RM5.9 bilion telah disalurkan kepada penerima BKM melalui fasa pembayaran yang telah ditetapkan dan bayaran Fasa 4 berjumlah RM2.1 bilion ini akan disalurkan kepada mereka yang layak mulai 15 November 2022.
Berikut dikongsikan selanjutnya berkenaan BKM Fasa 4 untuk makluman semua.
Bantuan Keluarga Malaysia – Bayaran Fasa 4
Bukan semua penerima BKM akan menerima bayaran dalam Fasa 4 kerana terdapat kategori yang telah menerima semua jumlah bayaran yang layak ketika Fasa 3 terdahulu.
Berapakah jumlah bayaran yang akan diterima oleh setiap kategori?
Jadual Bayaran BKM Fasa 4
Sila rujuk makluman melalui lampiran jadual di bawah:
Jumlah Bayaran Bagi Penerima Rayuan BKM
Manakala bagi penerima rayuan, jumlah pembayaran adalah seperti dalam lampiran di bawah:
Cara Semakan Status BKM
Anda boleh membuat semakan status kelulusan Rayuan BKM 2022 seperti berikut:
- Portal Rasmi BKM (https://bkm.hasil.gov.my)
- Klik Log Masuk BKM
- Masukkan Nombor MyKad
- Pengesahan Kata Kunci Keselamatan
- Masukkan kata laluan
- Klik Menu Semakan Status
- Maklumat yang akan dipaparkan
- Status Permohonan
- Lulus
- Tidak Lulus
- Maklumat Bayaran (Jika ada)
- Aplikasi MyBKM
- Talian Hotline BKK 1-800-88-2747
Tarikh Bayaran BKM Fasa 4
TERKINI‼️Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) Fasa 4 akan dikreditkan ke akaun penerima secara berperingkat bermula 15 November 2022.
Setiap penerima mendapat sehingga RM900 mengikut kategori kelayakan masing-masing.
Lupa Kata Laluan BKM
SITUASI 1
Saya telah berjaya daftar MyBKM, tetapi saya terlupa Kata Laluan semasa Log Masuk
MyBKM. Apa tindakan yang perlu saya lakukan?
Tindakan yang perlu diambil adalah seperti berikut:
i. Anda boleh klik pada pautan Terlupa Kata Laluan ketika login di https://bkm.hasil.gov.my/ dan tindakan adalah seperti berikut:
a) Mempunyai e-mel yang berdaftar pada Permohonan BKM 2022
- Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
- Masukkan e-mel yang berdaftar pada Permohonan BKM 2022 dan klik seterusnya
- Kata laluan baharu akan diemelkan pada emel yang didaftarkan berkenaan
- Semak e-mel dan log masuk semula MyBKM
- Masukkan Nombor MyKad (12 Digit) dan sahkan kata kunci keselamatan
- Masukkan Kata laluan Sementara yang telah diemelkan dan juga set semula
- kata laluan baharu.
b) Tidak mempunyai e-mel / e-mel tidak sama seperti yang berdaftar pada BKM 2022 / e-mel tidak sah
- Set semula kata laluan melalui e-mel tidak boleh dibuat
- Pemohon perlu menjawab soalan keselamatan yang telah didaftarkan sebelum ini
Baca juga:
- Panduan Permohonan Baru BKM & Cara Kemaskini Maklumat
- Baucar Rebat RM500 Barang Elektrik (SAVE) Untuk Mangsa Banjir
SITUASI 2
Saya telah tersilap menjawab soalan keselamatan dan paparan mesej “Id Permohonan
anda telah disekat. Sila cuba semula selepas 24 jam”. Apa yang perlu saya lakukan?
Sekiranya anda terlupa jawapan bagi soalan keselamatan setelah 3 kali percubaan diberikan. Id permohonan akan disekat.
Selepas 24 jam, anda boleh log masuk semula MyBKM dengan menjawab soalan keselamatan yang diberikan tanpa perlu menghubungi talian Hotline atau hadir ke LHDNM.
SITUASI 3
Saya telah tersilap menjawab soalan keselamatan dan paparan mesej “Id Permohonan
anda telah disekat. Sila cuba semula selepas 24 jam”. Jika saya masih lupa jawapan
bagi soalan keselamatan berkenaan, apakah yang perlu saya lakukan?
Sekiranya anda terlupa jawapan bagi soalan keselamatan berkenaan, anda boleh menghubungi talian Hotline BKM 1-800-88-2747 atau hadir ke LHDNM untuk set semula akaun BKM.
Selepas akaun BKM telah diset semula, anda perlu mendaftar semula MyBKM
dan menjawab soalan keselamatan yang dipaparkan.
Baca juga: