Air Balang Untung RM60,000, Syahmi Kongsi Amalan Murah Rezeki Yang Diamalkan

amalan murah rezeki

Air Balang Untung RM60,000, Syahmi Kongsi Amalan Murah Rezeki Yang Diamalkan

Mungkin ramai dah tahu, pengarah filem, pelakon dan YouTuber terkenal, Syahmi Sazli telah menjalankan perniagaan air balang berhampiran pejabatnya di Jalan Sultan Omar di Kota Bharu, Kelantan dalam bulan Ramadan yang lalu.

Difahamkan begitu ramai yang tidak kisah beratur panjang untuk mendapatkan air balang ini di samping mengambil kesempatan berjumpa dengan Youtuber berkenaan.

Tidak lokek berkongsi, Syahmi juga ada berkongsi resepi melalui LIVE yang dibuatnya melalui media sosial.

Terkini, dikhabarkan perniagaan air balangnya mendapat pulangan bersih mencecah RM60,000 lebih.

Kata beliau, ini bukan kali pertama untuknya berniaga dan berjaya. Ramai menyalah anggap dan mengatakan sebagai orang terkenal, beliau boleh menjual apa saja kerana tentu ada pembeli.

Bahkan sebelum ini, beliau pernah mengalami kerugian menjual baju, santan, dan foundation.

Selain memanjatkan syukur, beliau ingin berkongsi sedikit amalan dan tips yang mungkin boleh menjadi amalan bersama supaya murah rezeki.

Air Balang Untung RM60,000, Syahmi Kongsi Amalan Murah Rezeki Yang Diamalkan

AIR BALANG MI

Alhamdulillah, selama 3 minggu dalam bulan puasa lalu pulangan bersih untuk jualan air balang Mi mencecah RM60,000 lebih.

Mi taknak cerita macam mana resepi air yang Mi jual tu. Yang tu boleh tengok live yang Mi duk buat air tu. Posting ni Mi nak jawab beberapa persoalan / isu yang tercetus.

1) “Takpelah Syahmi dah ada nama, senang lah nak jual apa-apa. Jual air kosong pun ada orang beli”

Mi rasa tak juga.. Sebelum ni Mi pernah 2 kali jual baju, rugi.. Jual santan pun tak jadi, rugi juga. Pernah bersama dgn isteri Mi jual foundation, pun tak jadi.

2) “Kesian dekat peniaga lain, orang tak pergi beli. Orang pergi beli kedai Syahmi”

Kalau mcm tu, Shopee pun Mi kena tutup jgk sbb alasan tu. Youtube pun Mi dh tak boleh buat sbb “kesian dekat Youtuber baru, takde org nak tgk”.

Dan kalau Mi tutup kedai Mi sebab alasan di atas, siapa pula yg nak kesiankan pekerja Mi dah takde kerja dan gaji?

Alhamdulillah, Mi dapat bagi kerja dan gaji kepada 23 orang pekerja air balang Mi bulan puasa lalu. Diorang terdiri dari anak beranak Mi dan orang kampung Mi..

Baca juga: ‘Tiada Sembang Kari’, KPDNHEP Ambil Serius Isu Tunda, Jadual Semula Penerbangan AirAsia

3) “Apa amalan Mi murah rezeki macam ni?”

Pertama sekali, Mi tidaklah sebaik apa yg orang sangkakan.. Takde beza dengan pemuda di luar sana malah mungkin mereka jauh lebih baik.. Tapi boleh lah Mi nak bagi tips sikit apa yang Mi tahu.

i) Istighfar

Kemungkinan rezeki tersekat disebabkan dosa-dosa kita. Jadi, cari cara mcm mana nak hapuskan dosa. Pertama, selalu amalkan istighfar.

Antara kelebihan istighfar.


“Mohonlah ampunan kepada Tuhanmu, Sungguh, Dia Maha Pengampun, niscaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat dari langit kepadamu, dan Dia memperbanyak harta dan anak-anakmu, dan mengadakan kebun-kebun untukmu dan mengadakan sungai-sungai untukmu.” (Surah Nuh 10-12)
“Barang siapa yang memperbanyakkan istighfar, nescaya Allah akan memberikan jalan keluar bagi setiap kesedihannya, kelapangan untuk setiap kesempitannya dan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka” (Sahih, Riwayat Ahmad)

ii. Zikir

Cara Diampunkan Dosa Dengan Berzikir

1: Zikir selepas solat.

“Sesiapa yang di akhir setiap solat bertasbih (subhanallah) kepada Allah 33 kali, bertahmid (alhamdulillah) kepada Allah 33 kali, dan bertakbir (allahuakbar) kepada Allah 33 kali yang mana jumlah seluruhnya menjadi 99 kali, dan dia menambahnya menjadi 100 dengan mengucapkan:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
(Laa ilaaha illallah wahdahu laa syarikalah lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli sya’in qadir)
“Maka diampunilah kesalahan-kesalahannya walaupun seperti buih-buih di lautan.” (Shahih Muslim, no. 597)

ii. Zikir 2
“Barangsiapa mengucapkan ‘subhanallah wabihamdihi’ seratus kali dalam sehari, ia akan diampuni segala dosanya sekalipun dosanya itu sebanyak buih di lautan.” (Hadis riwayat Muslim dan Tirmidzi)

iii) Perbanyakkan Doa

Selain tu perbanyakkan doa.

Cari waktu mustajab doa antaranya adalah ketika sujud. Tidak hanya sujud terakhir saja. Setiap sujud mana-mana boleh.

“Tempat yang paling dekat bagi seorang hamba kepada Rabb-nya adalah sewaktu ia dalam keadaan bersujud. Karena itu perbanyaklah kalian berdo’a” (H.R Muslim dan Abu Daud).

Banyak lagi amalan lain tapi tu je yang Mi tahu.

Semoga bermanfaat..

Satu lagi, gerai air Mi dah buka terus ye sekarang.. Jumaat je cuti. Start pkul 1 tghari sampai habis barang.. Boleh waze: Syahmi Sazli Production Office Baru

Sumber: Facebook Syahmi Syazli Production